Hlavní menu

Co je pro me Hismaraton? Mnoho let budovana znacka [ více ... ]

[novinky] Letní dovoUheráci 2021
Napsal Štěpuch v 06 úno : 21:00
Paráda, La Saume čirá nádhera !!!

Napsal Tom v 23 led : 21:43
Bomba, super a navíc jste to dobře podrtili.

[novinky] ŽULA KAM SE PODÍVÁŠ

Členů: 1197, nejnovější: Olda
Hledat Horolezecký oddíl Vrchoviny
Anketa

Kterého zvířete se cestou do skal bojíš nejvíc?

Klíště

Úraz

Dovolená
Jarda, Úterý 28 července 2020 - 13:53:00 // Komentáře:8

Po otevření hranic se naše cestovatelské plány začaly ubírat severním směrem. Plán cesty na Island však zazdila příliš velká byrokracie okolo koronaviru. Takže jsme zůstali pěkně doma. Teda skoro.

Albigna

První zastávkou byla lezecká oblast Albigna ve Švýcarsku. Nachází se nad přehradou Lägh da l’Albigna nad městečkem Vicosoprano. Oblast je poměrně vysoko a cesta k přehradě je dlouhá. Naštěstí tam vede lanovka, kterou neváháme využít. Jsme připraveni tu zůstat dva dny. První den se pouštíme do cesty Dente per Dente (Zub za zub). Krásná rozmanitá cesta, sem tam plotna nebo spára. Po dolezu nás čeká ještě několik délek čtyřkového lezení na vrchol hory Spazzacaldera. Tady lezeme druhou cestu na špičatý žulový blok La Fiamma. Počasí je excelentní a můžeme udělat několik krásných fotek.

Na druhý den nás probouzí mlha. To nás ovšem nezastaví a lezeme vyhlášenou cestu Via Felici. Opět nádherné lezení v pevné skále po plotnách s odlezy, za parádní sokolíky a spárami. Končíme stejně jako včera, tentokrát už nelezeme na vrchol, ale slaňujeme dolů. Trochu nás tlačí čas, za chvíli jede poslední lanovka dolů. Honem pro věci do bivaku a ke stanici lanovky dobíháme abychom to stihli.

Lezené cesty:

La Fiama podruhé.

Chiavena.

Sasso del Drago

Další náš plán je Piz Bernina. Předpověď však není přívětivá a tak tyto dny trávíme ve sportovním sektoru Sasso Del Drago. Užíváme jednodélky a italskou pizzu a zmrzlinu v Chiaveně, která je co by kamenem dohodil a zbytek došel.

Sasso del Drago.

Piz Bernina

Po odpočinku ve sportovkách jedeme do Pontresiny. Náš cíl je Bernina přes Biancograd. Vidina spaní v chatách je v nedohlednu. Není volný termín a ještě mají sníženou kapacitu kvůli covidu. Z chaty Tschierva nám napsali, že si můžeme ustlat nejblíž půl kiláku od chaty. Tak bereme stan a spacáky a jdeme tříhodinovou procházku k bivaku. Náš plán je tu pak věci nechat a jít na lehko. Potom se pro věci vrátíme. Ráno se ale probouzíme do mlhy a deště. Výstup je potřeba odložit o jeden den. A protože nás to baví, dáváme si opět tříhodinovou procházku k autu a zpět, abychom doplnili zásoby.

Další den brzká vstávačka za jasné oblohy a hurá k Biancogradu. Po dlouhém nástupu a lezeckém úseku se ocitáme před vyhlášeným sněhovým žebrem. Podmínka je ideální. Cesta je vyšlapaná a pokrytá sněhem. Jen ten vítr se do nás pekelně opírá. Jdeme každý sólo. Cesta je krásně exponovaná s výhledy na obě strany. Na vrcholku Berniny jsme krátce po poledni. Berg heil, zdravíme se s ostatními, a že jich tu není málo. Posvačíme a sestupujeme normálkou na italskou chatu Marco e Rosa. Vítr už ustal a cesta po hřebeni je příjemná. Focení a kochání se okolními vrcholky, séraky a ledovci.

Ani tady nám nevyšla rezervace chaty předem. Zkoušíme se zeptat chatára, jestli by tu přeci jen místo nebylo. S úsměvem nám sděluje, že je plno, ale když počkáme do večera, třeba někdo nepříjde a místo bude, že máme být v klidu, nějak se to vyřeší. V klidu úplně nejsme, ale říkáme si, že nás snad večer na mráz nevyhodí. Asi za hodinu nám přijdou změřit teplotu a tak víme, že už s námi na nocleh počítá. Užíváme tříchodovou večeři a pivo. Ubytování ve winterraumu pod dekami je více než luxusní.

Ráno už „jen“ sestup přes ledovec Morteratsch, který je sám o sobě plnohodnotným zážitkem a výletem na půl dne.  Cestu si jakž takž pamatuji, kdy jsme tu byli s Radkem, Kukim a Goťákem. Tehdy jsme na Berninu  šli normálkou. Taky žasnu nad rychlostí tání ledovců, v místě kde byl před pěti lety je jen cedulka a začátek ledovce je zas o velký kus dál. Ve vesnici nasedáme na vlak a jedeme do Pontresiny k autu. Biancograt je úspěšně za námi. Teda vlastně ne. Ještě máme věci na bivaku u chaty Tschierva, druhý den si pro ně zajdem.

Biancograd před námi.

Stoupáme.

Na vrcholu Piz Bernina.

Pohledy do údolí.

Chata Marco e Rosi.

I cesta dolů je úchvatná.

Směrem k chatě Tschierva.

Zasloužená odměna.

Rif. Allievi Bonacossa

Přejíždíme do Val di Mella. Opět se ocitáme v ráji žuly a vícedélek. Chceme vyjít k chatě Allievi Bonacossa a tam strávit tři dny. Petrův článek jsem samozřejmě četl a tak se těším na parádní lezení. A taky čtyřhodinový nástup. Cestou se dozvídáme, že chata je otevřená. Na internetu bylo, že je zavřeno a tak jsme nabaleni jídlem a počítali jsme se spaním ve winterraumu. Tak uvidíme co nás čeká.

Chata je opravdu otevřená a nové vedení je neskutečně milé a vstřícné. Místa je tu dost a my se můžeme ubytovat na tři dny.

Okolní stěny jsou nádherné a počasí nám taky přeje. Na druhý den se vydáváme ke stěně vrcholku Punta Rasica, kde středem stěny vede cesta Lady D. Překonáváme sněhové pole pod nástupem a opět nás čeká krásné lezení po žulových krystalech, malých stupech a lištách. První kroky mě trochu školí, člověk si musí zase trochu navyknout zdejším podmínkám a naučit důvěřovat i hodně malým stupům. Řekl bych, že zdejší klasa je trochu přísná. Ale na co si stěžovat, vždyť kvůli tomu tady jsme. Poslední dvě délky už nelezeme, protože se nad námi stahují mračna. Na chatu přicházíme chvíli před deštěm.

Druhého dne se pouštíme do cesty Il fortissimo na Punta Allievi. První kroky v žulovém rajbasu jsou krásné. Potom ale přichází vypečený převis za 6b+ kde je potřeba si trochu pomoci smyčkami. Další délky už jen lehknou na 5b, ale i tak lezení dává zabrat. Na vrcholku s výhledem na chatu a do údolí dáváme svačinu a jdeme dolů. Odpolední bouře nás opět zastihne až když jsme na chatě.

Tentokrát je bouřka o něco silnější a trvá celou noc. Ráno jsou okolní stěny mokré a stále poprchává. Lezení dáváme sbohem loučíme se s chataři, kteří nás pohostili jídlem i nad rámec našeho ubytování a scházíme zpět do údolí. Při sestupu se na pěšině objevuje bludný balvan, který tam cestou nahoru určitě nebyl. I okolí kolem je rozryté. Bouře byla očividně dost silná.

Lezené cesty:

Punta Rasica - Lady D - 5a,6a,6a+,6a+,4c,6a+,6a,5b,6a,6a,6b
Punta Allievi - Il fortisimo - 5c,6a/A1,6a/A1,5b/c,5b,5c,5c,5b,5a

Kontakt na chatu:
Instagram : rifugio_allievi_bonacossa
Tel.: 0342/614200

Miriam, Emilian a Armando se na Vás těší.

Rif. Allievi Bonacossa.

Po dešti.

Punta Rasica a nástup na Lady D.

V cestě Lady D.

Pivo.

Nástup na Il Fortisimo.

Kámen co tam cestou nahoru nebyl.

Sasso Remeno

Poslední den před odjezdem domů se s lezením loučíme kousek od San Martina v sektoru Sasso Remeno.