Hlavní menu

Co je pro me Hismaraton? Mnoho let budovana znacka [ více ... ]

[novinky] Letní dovoUheráci 2021
Napsal Štěpuch v 06 úno : 21:00
Paráda, La Saume čirá nádhera !!!

Napsal Tom v 23 led : 21:43
Bomba, super a navíc jste to dobře podrtili.

[novinky] ŽULA KAM SE PODÍVÁŠ

Členů: 1197, nejnovější: Olda
Hledat Horolezecký oddíl Vrchoviny
Anketa

Kterého zvířete se cestou do skal bojíš nejvíc?

Klíště

Úraz

Skialp Žiarská dolina.
Dája, Úterý 18 dubna 2017 - 21:08:14 // Komentáře:4

Chtíč po skialpovém výletu byl obrovský. Po tom co jsem se namlsal na podzim v Ötztalu a v lednu v Krkonoších jsem věděl, že dokonce sezóny vyrazím ještě jednou. Po všech peripetiích s tím kdo pojede, kdy se pojede a kam se pojede, vyrážíme konečně směr Roháče do Žiarské doliny (Dobrý tip od Toma Legendse, který tam byl víkend před tím). Norové hlásily v týdnu trochu mráčky, ale po tom co jsem ve středu zarezervoval chatu jsem se na počasí už raději nedíval,prostě jedem.

Na parkoviště pod Žiarskou dolinu jsme přijeli asi v jednu ráno. Trochu jsme pojedli a po té využili přístřeší zastávky Slovenských autobusových drah. Ranní počasí nás úplně neokouzlilo, bylo pod mrakem, mlha a sníh všude kolem, nebyl. Smutně koukáme na cestu vedoucí k chtě kde, není žádný sníh a připravujeme si cajky. Očekáváme, že první kilometry půjdeme pěšky. Začíná ovšem sněžit. A sněží. A sněží hodně. Během hodiny co jsme snídali a balili, napadalo asi pět čísel sněhu a my se mohli od auta vydat už na lyžích. Paráda.

Vlastně sněží celou cestu na Žiarskou chatu, kde se ubytováváme v luxusní kóji číslo čtyři v podkroví chaty. Dáváme lehkou svačinu, vyhazujeme přebytečný matroš a vydáváme se objevit, co nám dolina nabízí. Počasí nám přeje a my dobrodružně soukáme větrem a mlhou kamsi do kopce po vyšlapaných skialpových stopách. Přicházíme na rozcestí, Žiarské sedlo a vrchol Plačlivo necháváme na zítra, má být lépe. Dnes se vydáváme vlevo směrem na Smutné sedlo. Po pár set metrech se začínáme drápat do prudkého kopce na hřebínek, který by nás měl zavést právě na Smutné sedlo. Výstup po zledovatělém podkladu, který je pokrytý vrstvou nového sněhu, není zrovna příjemný. Dostáváme se na celkem exponovaný hřebínek, po kterém přecházíme pěšky s lyžema na zádech. Mlha a vítr nás stále provází. Naše taktika je, že půjdeme, co to půjde, jak to nepůjde, tak jedeme zpět dolů. Potkáváme dva Slováky, kteří se na hřebínek dostali jinou cestou a chystají se ke sjezdu. Kopeček vypadá dobře a vzhledem k tomu, že dál už to nemá cenu, necháváme Smutné sedlo Smutným sedlem a sjíždíme také. Parádním hlubokým prašánkem se vracíme zpět k rozcestí. Díky mlze se sněhová pole slévají v jednu velkou, bílou věc a člověk ani neví, zda jede nebo stojí, nebo zda je před ním metrová jáma do které za vteřinu zahučí. Od rozcestí je to už lepší projíždíme dolinou k chatě krásným sjezdem mezi stromky.

První den je za námi a my si večer užíváme pohostinnosti chaty a vzpomínáním na dětské karetní hry jako je Kent nebo Záchod či Zelená louka. Jasným vítězem je ale hra Macháček, díky které vypijeme všechny vlastní zásoby drahocenného alkoholu.

Ranní počasí vypadá stejně jako předchozí den, ale než se vyhrabeme z chaty a nazujeme lyže, prodírá se mezi mraky slunce. Jak stoupáme výše a výše dolina se ukazuje v celé své kráse. Mraky mizí a my si užíváme sluníčka. Plni nadšení a elánu přicházíme na Žiarské sedlo. Odtud nás čeká výstup na vrchol Plačlivo po jeho úbočí. Nahoře jsme za chvíli a pak už se jen kocháme výhledy do všech stran. Dolů sjíždíme stejnou cestou, jako jsme šli nahoru a užíváme včera napadaného prašanu. Ze včera máme vyhlídnutý žlábek na začátku doliny. Dnes jsme tu první. Čerstvý sníh čeká jen na nás. Sníh je díky slunci trochu těžší a sjezd je lehce náročnější než by člověk čekal. Krájíme lyžemi ve sněhu obloučky středem žlabu a užíváme skialpové orgie. Je to krása. Rozhodujeme se, že si to dáme znovu. Stoupáme kus zpět nahoru a do žlabu se vrháme tentokrát více z leva. Rozhodně stejně kvalitní sjezd jako před tím. Bohužel já jej zakončuji blbým pádem, lyže se mi zabořila do hlubokého sněhu a já jen cítím, jak se točím kolem svého kolene, než mi konečně vypla bota z vázání. Ostatní mi pomáhají se vysoukat z lyží a sněhové díry. Po tom co jsem zjistil, že koleno je cajk, jen pekelně bolí, se vydáváme na cestu zpět. Nejdříve k chatě a potom k autu. Byl to parádní víkend v Tatrách. Já cestu zakončuji na RTG v Náchodě. Mám natržený vazy a fasuju ortézu a berle. Už teď se těším na další sezónu Skialpům zdar !